Metropol
5 on ensimmäinen Saloran valmistama stereolaite ja edusti aikanaan
Saloran audiotuotannon huippua ja oli yhtiössä alkuna kokonaan
uudelle aikakaudelle. Stereofonisen toiston tarkoituksena on lisätä
ääneen suuntainformaatio. Tämä voidaan toteuttaa usealla eri
tavalla. Stereofonista äänentoistoa tutkittiin jo 30-luvulla
Yhdysvalloissa. Näissä kokeissa käytettiin kolmea toistokanavaa.
Oikean ja vasemman kanavan välissä oli keskikanava.
Viisikymmenluvulla heräsi uudelleen kiinnostus stereotoistoa
kohtaan innokkaiden harrastelijoiden toimesta. Tässä vaiheessa heräsi
myös alan teollisuus tarjoten aluksi stereovahvistimien
rakennussarjoja.
Samanaikaisesti
oli äänilevyteollisuudessa siirrytty vanhoista shell-lakka levyistä,
ns savikiekoista, mikrouralevyihin, joiden materiaalina oli
polyvinyylikloridi, pvc. Uusi levymateriaali mahdollisti kyllin
laadukkaan kahden kanavan tallennuksen. Aikaisemmin yhden
kanavan informaatio oli yleensä tallennettu levyn pinnan
suuntaisesti. Toinen mahdollinen menetelmä on tallentaa informaatio
levyn paksuussuuntaan. Yhdistämällä edellämainitut
tallennustavat ja kallistamalla niitä 45 astetta, saadaan nykyisin
käytetty tapa tallettaa stereosignaalit levylle. Enempiä kanavia
ei kohtuu kustannuksin vinyylilevylle ollut mahdollista tallentaa
viisikymmentäluvun puolivälissä.
Tallennusvälineiden
rajallinen kapasiteetti määräsi kahden kanavan stereon
standardiksi puutteistaan huolimatta. Kuusi- ja seitsemänkymmentäluvuilla
tehtiin useita yrityksiä useampikanavaisten järjestelmien kehittämiseksi.
Nelikanavaisia quadrofonisia järjestelmiä tutkittiin ja kokeiltiin
ja esimerkiksi allekirjoittanut rakensi Saloran audiolaboratoriossa
protolaitteiston (1972). Laitteisto lienee ajat sitten hävitetty.
Kolmikanavaiset järjestelmät saivat enemmän suosiota. Tapio Köykän
patentoima Orthoperspekta oli tuotannossa myös Salorassa jonkin
aikaa. Muut valmistajat toivat markkinoille ambiofonisia järjestelmiä.
Kaksikanavainen stereojärjestelmä on ollut hallitseva 90-luvun
puoliväliin asti.
Yleisradio
aloitti radion stereolähetykset kuusikymmentäluvun puolivälissä
ns. pilottiääni-menetelmällä. Vaatimuksena stereolähetyksille
oli yhteensopivuus monovastaanoton kanssa ja riittävä erottelu
oikean ja vasemman kanavan välillä. Äänen laatu ei saanut
heikentyä ja lähetysten tuli sopia käytettyyn kanavarasteriin.
Vastauksena
tähän kehitykseen Salorassa suunniteltiin Metropol 5. Pääsuunnittelijana
toimi insinööri Pertti Kause (kuva löytyy Saloran 50-vuotis
historiikistä). Muistikuvani mukaan Jaakko Toivonen toimi
tuotannossa korjaajana ja säätäjänä. Laitetta myytiin
kahdella
eri kaiutinversiolla, joista kuvassa ovat pienemmät. Osoituksena Pertti Kausen huumorintajusta
voidaan pitää Metropol 5:n tehovahvistimien jäähdytyslevyjen
muodostamaa Saloran logoa. Stereolaitteen valmistus aloitettiin
27.12.-66. Tuotantomäärä oli 1000 kpl ja sille varatut
sarjanumerot olivat 40.001...41.000.